W ostatnim czasie odnotowaliśmy wzmożoną ilość zgłoszeń dotyczących prób podszywania się pod Western Union Service. Oszuści próbują wyłudzić poufne dane wysyłając wiadomości e-mail o zablokowaniu MTCN (Numeru Kontrolnego Przekazu Pieniężnego).
W treści maila proszą o dostarczenie kopii dowodu osobistego nadawcy zablokowanego przelewu. Do pobrania danych dotyczących nieistniejącego przelewu oszuści podają link, który w rzeczywistości przekierowuje na oszukańczą stronę. Podanie poufnych danych może posłużyć oszustom do kradzieży środków finansowych lub zaciągania innych zobowiązań.
Jak rozpoznać fałszywą wiadomość?
- Maile nie są adresowane do konkretnej osoby lecz do „cenionego klienta”, „agenta” lub „współpracownika”.
- Aby uwiarygodnić przesłaną wiadomość oszuści umieszczają nazwę firmy, pod którą się podszywają, jako nadawcę. Jednak po rozwinięciu pełnego adresu e-mail można zobaczyć, że nie jest on tożsamy z nazwą nadawcy ani z podpisem pod treścią.
- Fałszywe maile często zawierają nietypowe zwroty, błędy językowe lub nieskładną treść.
- Podejrzane wiadomości mają ukryte zagrożenie w postaci zwrotu sugerującego szybkie działanie np. „padłeś ofiarą przestępstwa”, „zostałeś zablokowany”, „kliknij natychmiast”.
- Zamieszczone w wiadomości linki zazwyczaj są skrócone, przez co nie od razu widać, że mogą kierować do podejrzanych stron.
Przykłady z fałszywej wiadomości
Pamiętaj:
- Zachowaj ostrożność otrzymując wiadomość z nieoczekiwaną treścią.
- Zwracaj uwagę na prawidłowość domeny.
- Nie otwieraj linków pochodzących z niewiadomego źródła.
- Zawsze czytaj treść wiadomości, zwracaj uwagę na poprawność językową.
- Nigdy nie pobieraj załączników z podejrzanych wiadomości.
- Nie działaj pod presją czasu.
Bądź ostrożny!
Jeśli padłeś ofiarą przestępstwa zgłoś zdarzenie na Policję. W przypadku, gdy został zlecony przelew skontaktuj się niezwłocznie z Infolinią Banku.