Przejdź do głównej treści

Fałszywe wiadomości o zablokowanym przelewie

11-10-2024

W ostatnim czasie odnotowaliśmy wzmożoną ilość zgłoszeń dotyczących prób podszywania się pod Western Union Service. Oszuści próbują wyłudzić poufne dane wysyłając wiadomości e-mail o zablokowaniu MTCN (Numeru Kontrolnego Przekazu Pieniężnego).

W treści maila proszą o dostarczenie kopii dowodu osobistego nadawcy zablokowanego przelewu. Do pobrania danych dotyczących nieistniejącego przelewu oszuści podają link, który w rzeczywistości przekierowuje na oszukańczą stronę. Podanie poufnych danych może posłużyć oszustom do kradzieży środków finansowych lub zaciągania innych zobowiązań.

Jak rozpoznać fałszywą wiadomość?
  • Maile nie są adresowane do konkretnej osoby lecz do „cenionego klienta”, „agenta” lub „współpracownika”.
  • Aby uwiarygodnić przesłaną wiadomość oszuści umieszczają nazwę firmy, pod którą się podszywają, jako nadawcę. Jednak po rozwinięciu pełnego adresu e-mail można zobaczyć, że nie jest on tożsamy z nazwą nadawcy ani z podpisem pod treścią.
  • Fałszywe maile często zawierają nietypowe zwroty, błędy językowe lub nieskładną treść.
  • Podejrzane wiadomości mają ukryte zagrożenie w postaci zwrotu sugerującego szybkie działanie np. „padłeś ofiarą przestępstwa”, „zostałeś zablokowany”, „kliknij natychmiast”.
  • Zamieszczone w wiadomości linki zazwyczaj są skrócone, przez co nie od razu widać, że mogą kierować do podejrzanych stron.
Przykłady z fałszywej wiadomości
  • Wiadomość pochodzi od Western Union Service, natomiast adres e-mail to enquiries@redimoneyexpress.com.
  • Zwrot grzecznościowy brzmi „Szanowny Agencie”.
  • W treści wiadomości podany jest skrócony link: MTCN_Number.png.
  • Mail zakończony jest zwrotem „Szczerze” przed podpisem nadawcy.
Pamiętaj:
  • Zachowaj ostrożność otrzymując wiadomość z nieoczekiwaną treścią.
  • Zwracaj uwagę na prawidłowość domeny.
  • Nie otwieraj linków pochodzących z niewiadomego źródła.
  • Zawsze czytaj treść wiadomości, zwracaj uwagę na poprawność językową.
  • Nigdy nie pobieraj załączników z podejrzanych wiadomości.
  • Nie działaj pod presją czasu.

Bądź ostrożny!

Jeśli padłeś ofiarą przestępstwa zgłoś zdarzenie na Policję. W przypadku, gdy został zlecony przelew skontaktuj się niezwłocznie z Infolinią Banku.