Przejdź do głównej treści

Strategia na lata 2025-2027

    Strategia Banku BPS S.A. i Grupy Kapitałowej na lata 2025-2027

    Misja

    Jesteśmy bankiem, który realizuje cele w dwóch obszarach:

    • jako bank zrzeszający jesteśmy integratorem oraz przedstawicielem Zrzeszenia BPS. Wspieramy zrzeszone banki spółdzielcze w codziennej działalności oraz w rozwoju biznesu, by umacniać ich kluczową rolę w życiu lokalnych społeczności;
    • jako bank komercyjny dbamy o naszych klientów, dostarczając rozwiązania finansowe pozwalające realizować ich cele, przy zapewnieniu optymalnego poziomu bezpieczeństwa, wygody oraz użyteczności, jak również przy zachowaniu akceptowalnego poziomu rentowności.

    Wizja

    Będziemy stabilną i innowacyjną instytucją finansową, której działania ukierunkowane będą na pełnieniu roli koordynatora rozwiązań rozwojowych powszechnie wdrażanych przez członków Zrzeszenia. Będziemy rozwijać się technologicznie, z zachowaniem wysokiego standardu bezpieczeństwa, by rozpoznawać i zaspokajać potrzeby klientów naszego banku i całego Zrzeszenia.

    Ogólne założenia Strategii Banku BPS i Grupy Kapitałowej

    Strategia pokazuje kierunek rozwoju banku na najbliżej lata, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia bezpieczeństwa, naszej instytucji i naszych klientów. Określa też sposób, w jaki bank uczestniczy w realizowaniu Strategii Zrzeszenia BPS (link do tej strategii). Strategia Banku BPS to pochodna przyjętej strategii Zrzeszenia BPS, którą wdrażamy poprzez realizację projektów zrzeszeniowych.

    Kierunki strategiczne

    Strategia zakłada realizację 10 kierunków strategicznych w ramach czterech wyodrębnionych perspektyw działalności banku

    Obraz z 4 prostokątami. Pierwszy prostokąt z tłem w kolorze szarym umiejscowiony w lewym górnym rogu zawiera napis: "Perspektywa Bezpieczeństwa: zarządzanie cyberbezpieczeństwem, kontrola i efektywne zarządzanie ryzykiem. Posiada ikonę ręki z kłódką. Drugi prostokąt w kolorze zielonym znajduje się w lewym dolnym rogu i posiada napis: "Perspektywa Klienta: inkubator produktowy i procesowy dla banków spółdzielczych i ich klientów, zrównoważony rozwój portfela klientów w segmencie MŚP i detalicznym". Trzeci prostokąt w kolorze żółtym jest w prawym górnym rogi i zawiera napis: "Perspektywa rozwoju: rozwój usług dla banków spółdzielczych, transformacja cyfrowa, zarządzanie kapitałem ludzkim". Czwarty prostokąt w kolorze pomarańczowym znajduje się w prawym dolnym rogu i zawiera napis: "perspektywa finansowa: optymalizacja procesów inwestycyjnych, zwiększenie dochodów banku i grupy, efektywne zarządzanie kapitałem."

    Perspektywa bezpieczeństwa

    • Zarządzanie cyberbezpieczeństwem
      • Opracowanie i wdrożenie ram zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa
      • Uruchomienie centrum cyberbezpieczeństwa
      • Budowa kultury bezpieczeństwa i świadomości zagrożeń
    • Kontrola i efektywne zarządzanie ryzykiem
      • Doskonalenie procesów zarządzania ryzykiem oraz ich adaptacja do dynamicznie zmieniającego się otoczenia, w tym zgodność z normami nadzorczymi i wymaganiami ESG
      • Rozwój narzędzi informatycznych wspomagających analizę ryzyka
      • Automatyzacja procesów zarządzania ryzykiem, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo i efektywność

    Perspektywa rozwoju

    • Rozwój usług dla banków spółdzielczych
      • Realizacja projektów zrzeszeniowych (m.in. zrzeszeniowa hurtownia danych, contact center, płatności mobilne)
      • Centrum kompetencji dla Zrzeszenia (m.in. w obszarze ryzyka, cyberbezpieczeństwa, produktów, HR, zgodności)
    • Transformacja cyfrowa i procesowa
      • Cyfryzacja i automatyzacja wybranych procesów (w tym przede wszystkim kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy i rachunki)
      • Program transformacji BPS odNowa
      • Optymalizacja architektury regulacyjnej Banku
    • Zarządzanie kapitałem ludzkim
      • Zapewnienie odpowiedniej kadry pracowniczej do realizacji zadań
      • Rozwijanie kapitału intelektualnego pracowników
      • Wsparcie zdrowia psychofizycznego pracowników

    Perspektywa klienta

    • Inkubator produktowy i procesowy dla banków spółdzielczych i ich klientów
      • Tworzenie i popularyzacja standardów procesowych i produktowych wśród banków spółdzielczych
      • Wykorzystanie potencjału Zrzeszenia, w tym zasobów kapitałowych – udoskonalanie procesu zawierania konsorcjów kredytowych
    • Zrównoważony rozwój portfela klientów w segmencie MŚP i detalicznym
      • Umocnienie pozycji w segmencie MŚP / Agro
      • Budowa rentownego portfela produktów zielonych
      • Rozwój portfela w segmencie detalicznym

    Perspektywa finansowa

    • Optymalizacja procesów inwestycyjnych
      • Efektywne inwestowanie środków z zachowaniem bezpieczeństwa płynnościowego i kredytowego
      • Zwiększanie dostępu do instrumentów rynku finansowego
      • Zmniejszanie zaangażowania w fundusze inwestycyjne
    • Zwiększenie dochodowości Banku BPS i Grupy Kapitałowej
      • Rozwój zewnętrznych kanałów sprzedaży
      • Budowanie wyniku pozaodsetkowego
      • Zwiększanie rentowności podmiotów z Grupy Kapitałowej
    • Efektywne zarządzanie kapitałem
      • Optymalizacja struktury funduszy własnych Banku BPS
      • Utrzymywanie odpowiedniej struktury bilansu Banku BPS