Przejdź do głównej treści

Zrzeszenie BPS podsumowuje realizację nowej Strategii i rozpoczyna kolejny technologiczny projekt zrzeszeniowy

Data publikacji:

24 czerwca 2025 r. obradowało w Warszawie Zgromadzenie Prezesów Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS i Banku BPS. Prezesi i członkowie zarządów Banków Spółdzielczych dyskutowali o aktualnej sytuacji finansowej i perspektywach rozwoju Zrzeszenia. Podjęli także decyzję o uruchomieniu piątego wspólnego projektu, którego celem jest udostępnienie klientom Banków Spółdzielczych Zrzeszeniowego Contact Center, działającego w trybie 24/7.

Strategia w działaniu – pierwsze sukcesy

Zgromadzenie rok po uchwaleniu Strategii Zrzeszenia BPS na lata 2024-2027 stało się okazją do podsumowania zrealizowanych inicjatyw. Grzegorz Flanz, Przewodniczący Komitetu Strategii Rady Zrzeszenia Banku BPS i Prezes GBS Banku, w swoim wystąpieniu odniósł się do wszystkich kierunków strategicznych rozwoju Zrzeszenia.

– Pierwszy rok realizacji Strategii Zrzeszenia potwierdził, że wspólne kierunki rozwoju mogą być skutecznie wdrażane przy zachowaniu samorządności banków. Realizacja Strategii przebiega zgodnie z założeniami we wszystkich czterech perspektywach – klienta, procesów, rozwoju i finansów – bez faworyzowania którejkolwiek z nich. W wielu obszarach mamy już konkretne sukcesy: zbudowaliśmy Zrzeszeniowy SOC, rozwijamy kompetencje zespołów, wzmacniamy sprzedaż produktów ubezpieczeniowych i walutowych. Strategia nie jest dokumentem do szuflady, ale rzeczywistym planem działania, który stopniowo przekłada się na zmiany w Zrzeszeniu. Coraz wyraźniej widać, że nasze podejście – równać w górę, działając razem – przynosi efekty. Przed nami kolejne etapy, ale fundamenty zostały solidnie położone – podsumował Grzegorz Flanz.

Kluczowe osiągnięcia po pierwszym roku wdrażania Strategii to:
• wypracowanie i wdrożenie standardu zabezpieczenia sieciowego dla banków Zrzeszenia,
• uruchomienie Zrzeszeniowego SOC, z którego korzystają 294 banki,
• zrzeszeniowy projekt kartowy (w zaawansowanej fazie realizacji),
• ujednolicony tryb oferowania i uproszczone wzorce umów produktowych w Grupie BPS,
• udoskonalenie modelu konsorcjów kredytowych, co sprzyja wzrostowi zdrowego portfela kredytowego.

W kontekście perspektywy finansowej Strategii Zrzeszenia, Grzegorz Flanz zwrócił uwagę na konieczność zwiększania przychodów pozaodsetkowych banków poprzez wykorzystanie oferty produktów leasingowych i wymiany walutowej. Podkreślił także, że istnieje możliwość przystąpienia banków do portalu ubezpieczeniowego partnera Zrzeszenia.

Silna pozycja finansowa i wyzwania rynkowe

Artur Adamczyk, Prezes Zarządu Banku BPS, omówił wyniki finansowe Banków Spółdzielczych za rok 2024, podsumował zakończone projekty zrzeszeniowe oraz status tych, które są w toku. Szczegółowo omówił zaawansowanie prac w projekcie zrzeszeniowym Funkcjonalności Kratowe Online. Wyjaśnił powody opóźnień w projekcie Zrzeszeniowa Hurtownia Danych, wynikające z ustaleń umów z dostawcami systemów centralnych w Bankach Spółdzielczych. Przedstawił także dwa nowe moduły w ramach SOC Zrzeszeniowego: SOAR i SIEM, których wdrażanie właśnie się rozpoczęło.

W kontekście oferty produktowej Artur Adamczyk zaprezentował nowe podejście do kredytów konsorcjalnych w Zrzeszeniu. Dzięki zmianom w procesie zawierania konsorcjów i nowym zasadom współpracy z Bankiem BPS, Banki Spółdzielcze mają szansę na realizację większej liczby projektów finansowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego. To także szansa na większą skalę kredytów konsorcjalnych i poprawę konkurencyjności wobec banków komercyjnych.

W swoim wystąpieniu Prezes Adamczyk przypomniał, że w grudniu 2024 roku Bank Zrzeszający przyjął Strategię, która w pełni będzie realizowała cele zrzeszeniowe. Nowa Strategia Banku BPS jest spójna ze Strategią Zrzeszenia BPS i stanowi jej konsekwentne dopełnienie.

– Siła Zrzeszenia wynika ze współdziałania. Dzięki większej skali działań możliwe jest obniżenie kosztów. Wspólne projekty pozwalają na wdrażanie innowacyjnych technologii, które dla poszczególnych banków działających samodzielnie byłyby nieosiągalne. Przewagę rynkową możemy osiągnąć tylko wtedy, kiedy będziemy podejmowali odpowiedzialne decyzje i konsekwentnie wywiązywali się z przyjętych zobowiązań. Już dziś wzmocniliśmy naszą cyberodporność dzięki powołaniu Zrzeszeniowego SOC. Przed nami kolejne ważne inicjatywy – podsumował Prezes Adamczyk.

Standaryzacja obsługi klienta

Zgromadzenie Prezesów większością w wysokości 91 proc. głosów zadecydowało o rozpoczęciu kolejnego, piątego już, projektu zrzeszeniowego: Contact Center dla wszystkich Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS. Harmonogram prac projektowych rozpisany jest na 18 miesięcy, co oznacza planowane zakończenie w grudniu 2026 roku. Partnerem technologicznym w projekcie jest IT Card, doświadczony we współpracy z Bankami Spółdzielczymi. Zgodnie z planem, w zakresie usług zrzeszeniowego Contact Center będą zarówno te bez weryfikacji tożsamości dzwoniącego (np. pomoc w logowaniu do bankowości elektronicznej), jak i te, do których weryfikacja tożsamości jest niezbędna (np. odblokowanie konta i reset haseł).

– Zrzeszeniowe Contact Center to mniejsze obciążenie obowiązkami pracowników oddziałów. Z kolei dla tych Banków Spółdzielczych, które już wcześniej miały własne infolinie, dołączenie do inicjatywy zrzeszeniowej będzie oznaczało znaczącą obniżkę kosztów dzięki efektowi skali – argumentował w swoim wystąpieniu Prezes Adamczyk.

Nowi członkowie Rady Zrzeszenia i Komisji Etyki

Zgromadzenie Prezesów wybrało Łukasza Morzywołka, Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Rabie Wyżnej na nowego Członka Rady Zrzeszenia. Nowym Członkiem Komisji Etyki została Małgorzata Waga, Prezes Banku Spółdzielczego w Głogowie.