Skip to main content

Przystąpiliśmy do Porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka

Data publikacji:

Bank BPS i większość Banków Spółdzielczych Grupy BPS przystąpiły do „Porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej”. To inicjatywa sektorowa, koordynowana przez Związek Banków Polskich. Jest to kolejny wspólny krok banków, aby projektować jeszcze bardziej przejrzystą i spójną komunikację z konsumentami.

„Porozumienie w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej” potwierdza wspólne podejście sektora bankowego do wymogu zrozumiałości języka na poziomie B2. Jest to konsekwencja Ustawy o dostępności, która weszła w życie w tym roku pod koniec czerwca.

Częścią porozumienia jest standard prostego języka, wypracowany razem z ekspertami z ośrodków naukowych, które zajmują się prostym językiem. Porozumienie wpisuje się w ogólne wytyczne nadzorcze dotyczące zrozumiałości, które wydał Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Co już zrobiliśmy w Zrzeszeniu BPS

W 2020 roku nasz bank podpisał pierwszą deklarację w sprawie standardu prostego języka, przygotowaną przez ZBP. W 2022 roku rozpoczęliśmy w naszym banku program Prosty język. Ma się rozumieć! Materiałami edukacyjnymi dzielimy się także z Bankami Spółdzielczymi.

W 2025 roku wprowadziliśmy wiele zmian, które dostosowały naszą komunikację do wymogów Ustawy o dostępności (pełna nazwa to: Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze). O szczegółach możecie przeczytać w naszej zakładce Dostępność

Dlaczego to robimy

Działania na rzecz uproszczenia języka w komunikacji z klientami detalicznymi to nie tylko spełnianie wymogów prawnych. Przede wszystkim robimy to, aby każdy nasz klient, niezależnie od poziomu wykształcenia czy pewnych ograniczeń spowodowanych niepełnosprawnościami, łatwo rozumiał, jak działają nasze produkty bankowe.