• Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy Mój Dom

    Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy Mój Dom

    Kredyt hipoteczny z gwarancją BGK jako zabezpieczeniem spłaty

    Planujesz zakup mieszkania lub budowę domu jednorodzinnego ale brakuje Ci środków na wkład własny wymagany przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny w banku? Gwarancja wkładu własnego BGK jest właśnie dla Ciebie. Całość formalności załatwisz w naszym banku!

    Teraz w LOTERII SPŁACAMY TWÓJ KREDYT możesz dodatkowo wygrać 500 zł, a nawet spłatę kredytu do 20 000 zł!
    Szansa na wygraną od 1 kwietnia do 30 listopada 2023 r.

    Informacje nt. loterii

    Materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Organizatorem Loterii jest SHOPPER LINK Tomasz Bogdanowicz. Do udziału w LOTERII SPŁACAMY TWÓJ KREDYT upoważnia zawarcie między 01.03.2023 r. a 30.11.2023 r. umowy kredytowej w biorącym udział w Loterii Banku z Grupy BPS. W ramach nagrody miesięcznej kredyt spłacany jest do kwoty 20 tys. zł.  RRSO na dzień 11.01.2023 r. nie przekracza 18,7%.
    Regulamin Loterii Spłacamy Twój Kredyt jest dostępny do pobrania tutaj.

    Dlaczego warto?

    Kredyt hipoteczny do 100% wydatków związanych z realizacją celu

    Gwarancja spłaty części kredytu w ramach portfelowej linii gwarancyjnej Rządowego Funduszu Mieszkaniowego (PLG-RFM)

    Możliwość skorzystania ze spłaty rodzinnej po spełnieniu określnych warunków

    Okres kredytowania nawet do 30 lat

    Możliwość wyboru rodzaju oprocentowania kredytu (zmienne, okresowo – stałe)

    Atrakcyjne warunki cenowe

    Wybierz Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy Mój Dom w Banku BPS, dobierz produkty odpowiednio do swoich potrzeb i skorzystaj z promocji, dzięki której obniżysz marżę Twojego kredytu. Sprawdź najbardziej dogodny dla siebie wariant promocji:

    Warunki Promocji Intensywnie Zielonej

    Oprocentowanie zmienne

    Wariant Produkty obligatoryjne w całym okresie kredytowania Marża promocyjna Prowizja promocyjna
    Wariant podstawowy
    1. Konto osobiste VIPKonto
    2. Ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych oraz OC w życiu prywatnym
    1,87% 0%
    Wariant podstawowy + produkt dodatkowy (nr 3)
    1. Karta kredytowa World Mastercard
    1,77% 0%
    Wariant podstawowy + produkty dodatkowe (nr 3 i 4)
    1. Karta kredytowa World Mastercard
    2. Ubezpieczenie na życie – obowiązek utrzymania min 5 lat
    1,67% 0%
    Wariant podstawowy + Produkty dodatkowe nr 3 i 4 dla nieruchomości spełniającej kryteria wysoko energooszczędne BONUS EKO 0% marży przez 6 miesięcy, następnie 1,67% 0%
     
    Sprawdź warunki uzyskania Bonusu EKO

    Z Bonusu EKO możesz skorzystać, gdy:

    • kredytowana jest inwestycja proekologiczna, do której zaliczamy zakup / budowę domu lub mieszkania, którego roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania i wentylacji nie przekracza 40 kWh/m2/rok (wskaźnik EUH)
    • udokumentujesz ekologiczny charakter inwestycji odpowiednim certyfikatem / świadectwem energetycznym lub projektem budowlanym potwierdzającym zapotrzebowanie energetyczne
      marża przez pierwsze 6 miesięcy Marża promocyjna po 6 miesiącach1 Prowizja promocyjna Do skorzystania z promocji potrzebujesz mieć u nas:
    BONUS EKO 0% 1,98% 0%
    1. Konto osobiste VIPKonto
    2. Kartę kredytową World Mastercard
    3. Ubezpieczenie na życie na okres min. 5 lat (z naszej oferty)
    4. Ubezpieczenie nieruchomości (z naszej oferty)

    1 W przypadku nieprzedstawienia zabezpieczenia przejściowego podwyższa się marżę o 1,4 pp. do dnia dokonania prawomocnego wpisu hipoteki na rzecz Banku.
    Do czasu gdy saldo kredytu będzie powyżej 80% wartości nieruchomości będącej zabezpieczeniem kosztu realizacji przedsięwzięcia marża kredytu zostaje podwyższona o 1pp.

    Przydatne informacje

    Podstawowe warunki uzyskania Rodzinnego Kredytu Mieszkaniowego Mój Dom

    Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy Mój Dom może być przeznaczony na cele, o których mowa w Ustawie z dnia 1 października 2021 r. o rodzinnym kredycie mieszkaniowym z późn. zm. i związane z:

    1. budową domu jednorodzinnego, w tym z jego wykończeniem, oraz nabyciem prawa własności nieruchomości gruntowej lub jej części, w celu budowy na niej tego domu,
    2. nabyciem prawa własności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, w tym z jego wykończeniem,
    3. realizacją inwestycji mieszkaniowej przez członka tej kooperatywy,
    4. nabyciem spółdzielczego prawa dotyczącego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, w tym: 
      1. wkład budowlany,
      2. jego wykończenie.

    Cena lokalu mieszkalnego albo wkład budowlany w przeliczeniu na 1 m kw. powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego, nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych oraz:

    • współczynnika 1,4 – w przypadku gdy kredytobiorca jest pierwszym nabywcą lokalu,
    • współczynnika 1,3 – w przypadku gdy kredytobiorca nie jest pierwszym nabywcą lokalu.

    Limity cen lokalu mieszkalnego i wkładu budowlanego znajdują się na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego.

    Dla kogo?

    Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy Mój Dom jest udzielany przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego osobom spełniającym następujące warunki:

    1. osobom bezdzietnym i posiadającym 1 dziecko – o ile nie posiadają żadnej innej nieruchomości na własność (nieruchomości nie może posiadać także żadna inna osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego);
    2. osobom posiadającym co najmniej 2 dzieci – w ich przypadku akceptowane jest posiadanie jednej nieruchomości, o ile nie jest ona większa niż:
      • 50 m2 przy posiadaniu dwójki dzieci,
      • 75 m2 przy trójce dzieci,
      • 90 m2 w przypadku rodzin z czwórką dzieci,
      • bez limitu metrażowego dla rodzin z co najmniej 5 dzieci - w tym wypadku wnoszony wkład własny nie może przekraczać 10%.
    Jaka wysokość wkładu własnego jest wymagana?

    Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy można uzyskać bez wkładu własnego.

    Maksymalny wkład własny wynosi 200.000 zł i nie więcej niż:

    1. 20% przy zmiennej stopie procentowej,
    2. 30% przy okresowo stałej stopie procentowej.

    Jeśli wkładem własnym jest wyłącznie działka budowlana to koszt całej inwestycji nie może przekroczyć 1.000.000 zł.

    Wkład własny wynosi maksymalnie 10% w przypadku korzystania z przywileju (minimum dwójka dzieci) posiadania jednej nieruchomości mieszkalnej w momencie ubiegania się o kredyt.

     

    Parametry gwarancji udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego

    Gwarancja wkładu własnego jest dobrowolną opcją zależnie od wysokości środków własnych i jest zabezpieczeniem spłaty Rodzinnego Kredytu Mieszkaniowego Mój Dom, udzielanego zgodnie z warunkami Ustawy o rodzinnym kredycie mieszkaniowym. Gwarancja może objąć część kapitałową kredytu odpowiadającą wkładowi własnemu, który powinien być wniesiony przez kredytobiorcę. Łączna kwota wkładu własnego i gwarancji BGK nie może przekroczyć 200 tys. zł i 20 proc. wydatków, na pokrycie których udzielany jest kredyt.

    • Zakres gwarancji - nie więcej niż 20 proc. wydatków, na pokrycie których udzielany jest kredyt,
    • Maksymalna kwota gwarancji - to 20 proc. wydatków na pokrycie których udzielany jest kredyt ale nie więcej niż 100 tys. zł,
    • Prowizja (jednorazowa) - 1 proc. kwoty kredytu objętego gwarancją.
    Spłata rodzinna

    Spłata rodzinna jest dokonywana przez BGK w związku z powiększeniem gospodarstwa domowego o drugie lub kolejne dziecko i jest przeznaczona na spłatę części kredytu objętego gwarancją w ramach portfelowej linii gwarancyjnej Rządowego Funduszu Mieszkaniowego (PLG-RFM).

    Wysokość spłaty rodzinnej:

    • 20 000 zł – w przypadku powiększenia gospodarstwa domowego Kredytobiorcy o drugie dziecko,
    • 60 000 zł – w przypadku powiększenia gospodarstwa domowego Kredytobiorcy o trzecie albo kolejne dziecko, – jednak nie wyższej niż wysokość pozostałej do spłaty części kapitałowej kredytu z gwarancją.

    Spłata rodzinna zostanie dokonana jeżeli spełnione będą poniższe warunki:

    • osoby wchodzące w skład gospodarstwa domowego Kredytobiorcy nie posiadają prawa własności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego innego niż nabyty, wybudowany, uzyskany w wyniku realizacji inwestycji mieszkaniowej kooperatywy mieszkaniowej z wykorzystaniem środków z udzielonego rodzinnego kredytu mieszkaniowego,
    • osobom wchodzącym w skład gospodarstwa domowego Kredytobiorcy nie przysługuje spółdzielcze prawo dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, inne niż nabyte z wykorzystaniem środków z rodzinnego kredytu mieszkaniowego,
    • powiększenie gospodarstwa domowego Kredytobiorcy o drugie albo kolejne dziecko nastąpiło po dniu udzielenia rodzinnego kredytu mieszkaniowego,
    • Kredytobiorca prowadzi gospodarstwo domowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • umowa rodzinnego kredytu mieszkaniowego nie została wypowiedziana,
    • w stosunku do Kredytobiorcy nie została ogłoszona upadłość,
    • nie dokonano przedterminowej spłaty części rodzinnego kredytu mieszkaniowego, chyba że spłaty takiej dokonano po upływie 3 lat od dnia udzielenia tego kredytu, spłata ta dotyczyła części objętej gwarancją, stanowiła spłatę rodzinną.
    Jakie jest oprocentowanie kredytu i inne opłaty?

    Oferta Banku w zakresie kredytów hipotecznych składa się z kredytów oprocentowanych wg formuły:

    • oprocentowania ustalanego w oparciu o zmienną stopę procentową
    • oprocentowania o okresowo-stałej stopie procentowej
    Kredyt z oprocentowaniem zmiennym

    Kredyt oprocentowany jest według zmiennej stopy procentowej, stanowiącej sumę stopy referencyjnej i indywidualnie ustalonej marży. Stopą referencyjną jest stawka WIBOR 3M, której wysokość określana jest na 2 dni robocze przed dniem zawarcia umowy kredytu. Stopa referencyjna WIBOR 3M ustalana jest na okresy 3-miesięczne, wyznaczane datą zawarcia Umowy kredytu. Stopa oprocentowania kredytu zmienia się wraz ze zmianą Banku BPS S.A.

    Kredyt z oprocentowaniem stałym przez 60 miesięcy od uruchomienia

    Jeżeli chcesz zabezpieczyć się przed rynkowymi zmianami wskaźnika referencyjnego WIBOR możesz skorzystać z oferty z oprocentowaniem okresowo-stałym. Oferta taka oznacza, że przez 60 miesięcy od uruchomienia kredytu, rata Twojego kredytu będzie stała, następnie kredyt będzie oprocentowany wg formuły oprocentowania zmiennego, chyba że podejmiesz decyzję o kontynuacji oprocentowania w formule okresowo – stałej.

    Możesz zmienić sposób oprocentowania, jeżeli:

    • kredyt został wypłacony w całości
    • posiadasz zdolność kredytową i płacisz raty w terminie
    • do końca okresu spłaty pozostało nie mniej niż 5 lat.

    W celu zapoznania się z bieżącą ofertę kredytu hipotecznego z oprocentowaniem okresowo-stałym prosimy o kontakt z oddziałem Banku. Oferta – warunki cenowe kredytu zmieniają się co tydzień. Potwierdzeniem oferty cenowej dla pierwszego okresu oprocentowania okresowo-stałego kredytu jest wydany Formularz informacyjny.

    Sprawdź, jak zabezpieczyć spłatę kredytu przed nieprzewidzianymi zdarzeniami losowymi

    Klientom korzystającym z kredytów hipotecznych oferujemy atrakcyjne ubezpieczenia zabezpieczające kredytowane nieruchomości, a także życie i zdrowie kredytobiorców. Zabezpiecz siebie i swoją rodzinę na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń losowych.

    Zobacz ubezpieczenia znajdujące się w ofercie Banku BPS.

    Masz już ubezpieczenie? Sprawdź, które polisy akceptujemy

    Kredyt hipoteczny to zobowiązanie na długie lata. Dlatego lepiej zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń losowych, które mogłyby utrudnić Ci spłatę kredytu. Możesz skorzystać z naszej oferty ubezpieczeń albo przedstawić swoje ubezpieczenie, zawarte wcześniej. Bank je zaakceptuje, jeśli spełnia ono uznawane w Banku minimalne warunki ochrony ubezpieczeniowej, czyli.:

    Uwaga: Lista Zakładów Ubezpieczeń akceptowanych przez Bank nie jest tożsama z listą zakładów ubezpieczeń współpracujących z Bankiem w ramach oferty ubezpieczeń dostępnej w Banku.

    Lista Zakładów Ubezpieczeń akceptowanych przez Bank zawiera zakłady ubezpieczeń (współpracujące oraz niewspółpracujące z Bankiem), których ubezpieczenia są aktualnie akceptowane przez Bank, jako zabezpieczenie ekspozycji kredytowej, jeśli ubezpieczenia te spełniają powyższe minimalne warunki ochrony ubezpieczeniowej.

    Zakłady ubezpieczeń współpracujące z Bankiem w ramach oferty ubezpieczeń dostępnej dla Klientów indywidualnych, to zakłady ubezpieczeń, które zawarły z Bankiem umowy, na mocy których Bank oferuje klientom indywidualnym wskazane TUTAJ rodzaje ubezpieczeń.

    W przypadku umów o kredyt zawartych na podstawie regulaminów promocji, gdzie jednym z warunków skorzystania z promocji jest zawarcie i kontynuowanie umowy ubezpieczenia nieruchomości lub na życie z zakładem ubezpieczeń współpracującym z bankiem / z zakładem ubezpieczeń w ramach oferty dostępnej w Banku, umowa ubezpieczenia powinna być zawarta za pośrednictwem Banku, w ramach oferty ubezpieczeń nieruchomości lub na życie aktualnie dostępnej w Banku, zgodnie z listą ubezpieczeń wskazaną TUTAJ.

    Co zrobić, jeśli Twoja sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek pandemii COVID-19?

    Bank umożliwia zawieszenie wykonania umowy kredytu w stosunku do osób, które po dniu 13 marca 2020 r. utraciły pracę lub inne główne źródło dochodu. Zgodnie z zapisami Ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, tzw. Tarcza Antykryzysowa 4, możesz złożyć w Banku wniosek o zwieszenie wykonania następujących umów: 

    • umowy o kredyt konsumencki w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, albo
    • umowy o kredyt hipoteczny w rozumieniu ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, albo
    • umowy o kredyt w rozumieniu art. 69 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – jeżeli Kredytobiorcą jest konsument w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

    Wniosek o zawieszenie wykonania umowy kredytu dostępny jest w placówkach Banku.

    Wniosek powinien być złożony na trwałym nośniku. 

     

    Informacja o przepisach Rozporządzenia BMR i planie awaryjnym

    Rozporządzenie BMR to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych. Rozporządzenie BMR określa zasady, na jakich opracowywane są wskaźniki referencyjne oraz reguły nadzoru nad podmiotami (tzw. administratorami wskaźników), które te wskaźniki opracowują i udostępniają uczestnikom rynku finansowego, w tym bankom.

    Czym jest wskaźnik referencyjny ?

    Wskaźnik referencyjny jest indeksem stanowiącym odniesienie do określenia kwoty przypadającej do zapłaty z tytułu kredytu (np. kredytu hipotecznego o zmiennym oprocentowaniu). Przykładem wskaźnika referencyjnego stosowanym przez Bank jest WIBOR 3M. Oprocentowanie zmienne kredytu hipotecznego jest ustalane jako suma marży (wartość stała) oraz wartości wskaźnika referencyjnego (która jest zmienna).

    Wartość wskaźnika referencyjnego ulega zmianom w zależności od przyjętej metodologii jego obliczenia przez administratora wskaźnika. Metodologia opracowywania wskaźnika referencyjnego jest wyznaczana przez administratora wskaźnika referencyjnego, w oparciu o przepisy Rozporządzenia BMR, które mają zapewnić przejrzystość, rzetelność i wiarygodność wskaźników referencyjnych oraz zwiększyć ochronę konsumentów. Administrator wskaźnika referencyjnego jest podmiotem niezależnym od banku, działa na podstawie specjalnego zezwolenia, a jego zadaniem jest  opracowywanie wskaźnika referencyjnego, wyznaczanie metodologii jego opracowywania, oraz jego publikacja.

    Najpowszechniejszym wskaźnikiem referencyjnym stosowanym w umowach kredytowych w złotych polskich jest WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate). Jest to średnia stopa procentowa rynku międzybankowego, po jakiej banki w Polsce są skłonne udzielić innym bankom pożyczek w walucie polskiej, na ustalony okres. Wskaźnik ten jest podstawą wyznaczenia oprocentowania zmiennego dla kredytów hipotecznych udzielanych przez banki. Aktualizowany jest codziennie, a jego wartość można sprawdzić na stronie administratora wskaźnika referencyjnego: GPW Benchmark S.A.

    Administrator wskaźnika może – w trybie określonym w dokumentacji wskaźnika referencyjnego – dokonać zmian w metodzie opracowywania wskaźnika referencyjnego, opublikowanej na stronie internetowej administratora. Administrator wskaźnika może też zaprzestać opracowywania wskaźnika referencyjnego w sposób trwały lub czasowy w trybie określonym w dokumentacji wskaźnika referencyjnego.

    Na wypadek wystąpienia tego typu zdarzeń, Rozporządzenie BMR nałożyło na banki obowiązek opracowania planu awaryjnego, który określa sposób postępowania banku w sytuacji, gdy nastąpi istotna zmiana wskaźnika referencyjnego, z którego Bank korzysta, albo zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego.

    Jakie działania podjął Bank BPS S.A. w zakresie Rozporządzenia BMR ?

    Bank przyjął plan awaryjny, wedle którego w przypadku ogłoszenia przez administratora wskaźnika referencyjnego istotnej zmiany wskaźnika referencyjnego, który jest stosowany w umowie , Bank stosuje od dnia obowiązywania istotnej zmiany wskaźnik referencyjny po istotnej zmianie skorygowany o:

    1. korektę podaną przez administratora, a jeżeli administrator nie podał korekty
    2. korektę wyliczoną jako średnia arytmetyczna z różnic pomiędzy wartościami wskaźnika referencyjnego przed Istotną zmianą a wartościami wskaźnika referencyjnego po Istotnej zmianie z tych samych dni publikacji, za okres 12 miesięcy przed datą ogłoszenia Istotnej zmiany wskaźnika referencyjnego.

    W przypadku zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego, zgodnie z planem awaryjnym Banku:

    1. Bank w pierwszej kolejności zastosuje wskaźnik alternatywny określony w umowie, a w przypadku jego braku, wskaźnik referencyjny wskazany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego albo wskazany przez podmiot wyznaczający, wraz z korektą ustaloną umową, przepisami prawa albo podaną przez podmiot wyznaczający,
    2.  w przypadku gdy wskaźnik alternatywny nie zostanie wyznaczony zgodnie z powyższym, Bank zastosuje wskaźnik alternatywny, wraz z Korektą podaną przez
      • administratora wskaźnika alternatywnego, spełniający następujące warunki:administrator wskaźnika alternatywnego posiada odpowiednie zezwolenia właściwego organu nadzoru,  a także jest wskazany przez European Securities and Markets Authority w rejestrze administratorów wskaźników referencyjnych,
      • wskaźnik alternatywny jest wskaźnikiem stopy procentowej dla waluty zastępowanego wskaźnika referencyjnego,
      • wskaźnik alternatywny odzwierciedla równoważny rynek lub jego realia gospodarcze, co zastępowany wskaźnik referencyjny,
      • wskaźnik alternatywny cechuje powszechność stosowania w Polsce.

    W przypadku, gdy umowa, przepisy prawa, podmiot wyznaczający lub administrator wskaźnika alternatywnego nie poda korekty wskaźnika alternatywnego, Bank skoryguje wskaźnik alternatywny korektą wyliczoną jako średnia arytmetyczna z różnic pomiędzy wartościami dotychczasowego wskaźnika referencyjnego, a wartością wskaźnika alternatywnego z tych samych dni publikacji, za okres 182 dni przed datą zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego.

    W sytuacji braku możliwości wyznaczenia wskaźnika alternatywnego Bank zastosuje do ustalania oprocentowania, jako wskaźnik alternatywny, podstawową stopę procentową banku centralnego właściwego dla waluty kredytu wraz z korektą wyliczoną jako średnia arytmetyczna z różnic pomiędzy wartościami Wskaźnika referencyjnego a wartością stopy procentowej banku centralnego z tych samych dni publikacji, za okres 12 miesięcy przed datą zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego.

    W przypadku, gdy wystąpi istotna zmiana wskaźnika referencyjnego lub zostanie wskazany wskaźnik alternatywny dla wskaźnika, którego opracowywanie został zaprzestane, Bank poinformuje o tym zdarzeniu klientów w sposób określony w umowie.

    Jaki jest wpływ planu awaryjnego i Rozporządzenia BMR na zawarte umowy kredytowe?

    W odniesieniu do umów zawartych przez konsumentów przed dniem 1 lutego 2022 Bank umożliwia zawarcie bezpłatnego aneksu wprowadzającego zapisy planu awaryjnego. W celu podpisania aneksu do umowy kredytowej, zapraszamy do wybranego oddziału Banku. Aneks jest do podpisania przez wszystkich kredytobiorców.

    Więcej informacji na temat zmian i zasad opracowywania wskaźników referencyjnych:

    Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

    Czym jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców?

    Jeśli masz w naszym Banku kredyt hipoteczny i znalazłeś się w trudnej sytuacji finansowej, możesz złożyć wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (w skrócie: FWK). Zgodnie z Ustawą z dnia 9 października 2015 r. (DZ.U. z 2015 r. poz. 1925 z późniejszymi zmianami) o zwrotne wsparcie finansowe z FWK mogą ubiegać się osoby fizyczne, które posiadają kredyt mieszkaniowy oraz utraciły pracę lub osiągają niskie dochody.

    W ramach FWK możesz ubiegać o:

    I.     Wsparcie w spłacie miesięcznych rat kredytu

    • wsparcie przeznaczone jest na spłatę zobowiązań kredytobiorcy z tytułu kredytu hipotecznego
    • wsparcie wypłacane jest w ratach miesięcznych przez okres nie dłuższy niż 36 miesięcy
    • wysokość Wsparcia to równowartość przewidywanych 36 miesięcznych rat kredytu mieszkaniowego
    • wsparcie wypłacane jest w ratach miesięcznych, miesięczna kwota Wsparcia nie może być wyższa niż 2000 zł


    II.    Pożyczkę na spłatę zadłużenia

    • w przypadku sprzedaży kredytowanej nieruchomości, gdy kwota uzyskana ze sprzedaży nie pokryje zadłużenia, kredytobiorca ma możliwość wnioskowania w Banku BPS o udzielenie pożyczkip
    • pożyczka przyznawana jest na pokrycie pozostałej części zadłużenia z tytułu kredytu mieszkaniowego po sprzedaży kredytowanej nieruchomości, gdy uzyskana ze sprzedaży kwota nie pokryła całego zobowiązania
    • maksymalna kwota pożyczki  to 72 000 zł
    • wsparcie lub pożyczka są zwrotne

    Szczegółowe informacje dotyczące kryteriów udzielania Wsparcia można uzyskać na infolinii, w oddziałach Banku oraz na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego.

    Co zrobić, aby skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?

    • wniosek o udzielenie wsparcia/pożyczki można złożyć w każdym oddziale Banku oraz za pośrednictwem bankowości elektronicznej e25.
    • jeżeli kwota ze sprzedaży kredytowanej nieruchomości nie pokryje całego zobowiązania z tytułu kredytu mieszkaniowego, kredytobiorca może wystąpić o wydanie promesy udzielenia pożyczki („Promesa”) lub bezpośrednio o pożyczkę; do wniosku o wydanie Promesy/Pożyczki należy dołączyć przedwstępną umowę sprzedaży kredytowanej nieruchomości
    • po pozytywnej weryfikacji wniosku o udzielenie wsparcia/pożyczki kredytobiorca może zawrzeć umowę o Wsparcie/Pożyczkę z Bankiem

    Kto może skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?

    O wsparcie/pożyczkę mogą ubiegać się kredytobiorcy, którzy spełniają jeden z warunków:

    • co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status bezrobotnego w dniu złożenia wniosku o Wsparcie, lub
    • ponoszą miesięczne koszty obsługi kredytu mieszkaniowego w wysokości przekraczającej 50 proc. miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego, lub
    • miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu nie przekracza:
      •    1552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego,
      •    1200 zł na każdą osobę dla gospodarstwa wieloosobowego.
      oraz
    • posiadają kredyt lub pożyczkę, zabezpieczone hipoteką, przeznaczone na sfinansowanie niezwiązanego z działalnością gospodarczą lub prowadzeniem gospodarstwa rolnego:
      •    nabycia, budowy, przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość oraz adaptacji pomieszczeń lub budynków niemieszkalnych na cele mieszkalne
      •    nabycia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej
      •    remontu domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o których mowa w punktach powyżej
      •    nabycia działki budowlanej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego
      •   nabycia działki rolnej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego, położonej w całości albo części na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku gdy teren, na którym położona jest działka rolna albo jej część, nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – nabycia działki albo jej części przeznaczonej pod budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
      •    udziału w kosztach budowy mieszkań przez towarzystwa budownictwa społecznego
      •    Innego celu związanego z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych
      lub
    • posiadają udzielony przez bank kredyt zabezpieczony hipoteką, udzielony na spłatę kredytu mieszkaniowego, o którym mowa w punkcie powyżej.

    W jakich przypadkach nie możesz skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?

    Wsparcie / pożyczka nie może być przyznana, jeżeli:

    • umowa o pracę została wypowiedziana i z winy pracownika w trybie art. 52 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
    • jeden z kredytobiorców uzyskał wsparcie na zasadach określonych w ustawie, chyba że wsparcie nie jest już udzielane, a okres udzielonego wsparcia nie przekroczył 35 miesięcy.
    • umowa kredytu mieszkaniowego została wypowiedziana
    • za okres, w którym kredytobiorcy przysługuje świadczenie z tytułu utraty pracy wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia spłaty kredytu, gwarantującej wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy
    • w dniu złożenia wniosku o Wsparcie kredytobiorca:
      a.    jest właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub był nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
      b.    posiada inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
      c.    posiada inne roszczenie o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
    • prowadzone są czynności egzekucyjne z przedmiotu kredytowania
    • jeden z Kredytobiorców jest w stanie upadłości konsumenckiej.

    Przelew wsparcia może zostać wstrzymany w przypadku, gdy kredytobiorca przestanie spełniać warunki, na podstawie których to Wsparcie zostało mu udzielone, np. utraci status bezrobotnego, wzrosną dochody gospodarstwa domowego ponad ustawowy wymóg, sprzeda przedmiot kredytowania lub dokona całkowitej spłaty kredytu.

    Czy wsparcie lub pożyczkę z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców trzeba zwrócić?

    •    Zwrot Wsparcia/Pożyczki na spłatę zadłużenia następuje po 2-letnim okresie karencji w 144 równych, nieoprocentowanych miesięcznych ratach
    •    Spłata przez kredytobiorcę  bez opóźnień 100 rat, skutkuje umorzeniem pozostałej części rat wsparcia lub pożyczki

    Jak wygląda wniosek o udzielenie wsparcia lub pożyczki z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców?

    Cookies

    Infolinia czynna jest 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu

    • 801 321 456 (opłata za połączenie wg taryfy operatora)
    • (+48) 86 215 50 00 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata wg taryfy operatora)
    • faks (+48) 86 215 50 01

    Zastrzeżenia kart dla Klientów

    • 801 321 456 (opłata za połączenie wg taryfy operatora)
    • (+48) 86 215 50 50 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata wg taryfy operatora)
    • (+48) 828 828 828 (ogólnopolski system zastrzegania kart, z telefonów komórkowych i stacjonarnych, z kraju i z zagranicy, koszt połączenia wg taryfy operatora)
    • faks (+48) 86 215 50 51

    SPRAWDŹ jak aktywować dostęp do kanału Tele

    Reklamacje

    W Banku BPS zawsze staramy się, żeby nasze produkty i usługi spełniały Twoje oczekiwania. Jeśli jednak masz zastrzeżenia, możesz złożyć reklamację. Każda opinia jest dla nas cenna. Jak złożyć reklamację przeczytaj TUTAJ

    Znajdziesz nas też tutaj
    Znajdziesz nas też tutaj

    Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Grzybowskiej 81, 00 - 844 Warszawa, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000069229, NIP 896-00-01-959, o kapitale zakładowym w wysokości 455 625 241,00 zł w całości wpłaconym.